Oefen je brein

zondag 25 mei 2008

Oefen je brein voor slimme zorg! Dit is de titel van een boekje met raadseltjes, puzzeltjes en geheugenspelletjes, gekregen van mijn werkgever. De bedoeling is om iedere dag tien minuten mijn verstand te trainen en mijn geest alert te houden. De oefeningen beginnen eenvoudig en gaandeweg het boekje moeten ze moeilijker worden.

Vandaag maar eens een eerste aanzet gedaan. Ik weet niet hoe hoog mijn intelligentieniveau wordt ingeschat, maar met de volgende oefeningen heb ik toch het idee dat het gelijk een voetbaltraining is waarbij de voetballer nog zou moeten leren lopen:

  1. Welk woord hoort niet in het rijtje thuis, en waarom niet?
    Italië, Frankrijk, Parijs, Spanje, Duitsland

  2. Welk getal komt op de plaats van het vraagteken:
    7 9 11 13 ?

  3. Als de temperatuur stijgt van 6°C tot 17°C , hoeveel graden is hij dan gestegen?

  4. Los op:
    12x2=?
    96-4=?
    5x3=?

  5. Als drie mensen het park in gaan maar slechts twee verlaten het park, hoeveel personen blijven er dan in het park?

Er zal hopelijk wel een filosofie achter zitten om ook dit soort vragen toe te voegen......

0 reacties: